Suka Tafsir Sesuatu Melalui Luaran

Ini semua hanya coretan untuk dikongsikan tidak ada kena mengena dengan sesiapa.

Bila sebut manusia kita tak akan terlepas untuk melalukan kesilapan…itulah lumrah manusia. Walaupun kita sudah menjadi seorang yang dewasa kita tetapi kadang- kala kita masih berfikir seakan orang yang belum dewasa..

Orang sekarang suka menilai sesuatu dengan hanya melihat apa yang tertera sahaja. Bagi saya sekiranya kita masih lagi mempunyai/ menggunakan kaedah ini seolah2 tidak adil kerana kadang kala sesuatu yang kita nampak diluar tak semestinya sama seperti didalam..kita harus menilai sesuatu melalui luaran dan dalaman..ini lah baru kita boleh dapat sesuatu yang lebih tetap.

Adakah anda setuju dan boleh terima sekiranya kita masih lagi menggunakan kaedah menilai sesuatu melalui luaran sahaja? Jawapan ikhlas dari saya, saya tidak setuju kerana ini akan menyebabkan sesuatu yang kita akan nilai itu boleh menjadi mangsa (inaya) disebabkan penilaian kita tetapi kita boleh menilai dan menghukum sesuatu sekiranya itu benar2 sama dari segi luaran dan dalam. Walaupun boleh menghukum apalah sangat kita ini untuk menghukum sesuatu…

Zaman sekarang kenapa manusia lebih mementingkan kekayaan atau kebendaan? Adakah ini kerana peredaran zaman yang membentuk kita menjadi sebegitu? Atau memang fitrah manusia suka mementingkan benda itu semua..ini tidak bermakna saya kata harta dan kemewahan tidak penting. Bagi saya benda tu semua penting tetapi untuk mengejar semua itu kita tidak sepatutnya melakukannya sampai menyusahkan insan lain. Kita boleh mencabar diri kita sendiri untuk kebaikan dan kemajuan tetapi kita tidak seharusnya di hina di sebabakan kelemahan kita.Adakah dengan menghina sesuatu itu boleh menjadi positif? Jika boleh berapa peratus yang berjaya disebabkan dihina? Dan adakah kejayaan itu akan digunakan pakai dengan cara kebaikan selepas berjaya? atau ianya akan menjadi suatu dendam? (apakah hukum kita menghina orang disebabkan perbezaan taraf/ kelemahan orang lain?) bagi saya kita seharusnya memberi nasihat/ perangsang agar seseorang itu boleh berjaya bukan mematahkan semangatnya.
0 Responses

Catat Ulasan

Related Posts with Thumbnails

Borang / Cadangan / Pendaftaran :

Nama:
No. Tel:
Email :
Pertanyaan :

form mail