Tidak Berperikemanusiaan

Selasa – Hari ni aku berasa tersentuh hati bilamana aku membaca sebuah akhbar tempatan semasa minum pagi di kedai kat bawah pejabat aku. Punca aku berasa macam tu adalah kerana aku ada terbaca mengenai satu artikal yang berkaitan “ Suami Maut dan Isteri Parah kerana diragut”. Aduh aku rasa begitu menyakitkan kerana kurang lebih 2 minggu yang lalu kita semua di paparkan dengan berita yang sama punyanya iaitu seorang warga emas berusia 66 tahun maut setelah terjatuh daripada motosikal yang dibonceng akibat diragut di Alor Setar.

Dan akhbar hari pula mencerikan tetang benda yang sama lagi...dan kes ini pun mengakibatkan kematian dan cedera. Aku rasa hal ini tidak boleh dipandang ringan kerana gejala sebegini haruslah sama2 kita membanterasnya…adakah ini semua terjadi disebabkan sikap masyarakat kita sendiri iaitu kurangnya keprihatinan terhadap gejala ini atau pun kerana kita mempunyai sikap nafsi2? Sekiranya semua ini masih lagi terpahat di hati kita jom lah kita sama2 berubah kerana selagi mana gejala ini dibiarkan semakin menularlah kegiatan jahat mereka..dan jika anda perasan kebanyakkan kes ini jika peragutnya berjaya ditangkap, orang apa yang selalunya terlibat? Ehmmm…jawapannya orang melayukan?..ini yang lebih menyakitkan, membimbangkan & memalukan kita semua...bagi pendapat aku untuk membasmi masalah ini aku rasa ianya bermula dari rumah iaitu didikan, tunjuk ajar serta hasil rezeki yang diberikan ini tak bermakna aku salahkan 100% kepada ibubapa tetapi sesuatu benda yang terjadi biasanya ada kaitan dengan kekeluargaan kerana ia merupakan perkara asas dalam membentuk keperibadian seseorang anak mestilah kekeluargaan dan dalam masanya sama juga pada pendapat aku, rasanya pihak berkuasa harus memperbanyakkan rondaan serta tempatkan anggota polis yang berpakaian biasa di kawasan2 pasar raya dan tempat2 yang biasanya dijadikan sasaran pihak yg tidak bertanggungjawab ini.Semoga dengan adanya penguasaan dari pihak berkuasa ini sedikit sebanyak akan membantu menyekat gejala ini daripada terus aktif dan orang awam akan berasa lebih selamat & selesa untuk melakukan aktiviti harian di tempat2 awam sekiranya tidak ada lagi masalah sebegini. Apa yang tercatat diatas ini hanyalah pendapat aku sahaja demi untuk kebaikan kita bersama dan jika pembaca mempunyai cadangan/ komen sila gunakan borang yang telah disediakan, terima kasih
0 Responses

Catat Ulasan

Related Posts with Thumbnails

Borang / Cadangan / Pendaftaran :

Nama:
No. Tel:
Email :
Pertanyaan :

form mail