Pelanggan Sentiasa Betul

Bila mana pelanggan di katakan semuanya betul kadang2 jika difikirkan ianya memang bagus tetapi dalam masanya sama kita semua kena juga berfikiran fositif kerana kita tidak harus menggunakannya di situasi yang salah atau sesuka hati sahaja. Ini kerana jika menggunakannya di situasi yang tidak betul/ tanpa berfikir ini boleh menimbulkan pandangan yang kurang baik terhadap seseorang itu. Sebab apa aku berpendapat begitu adalah kerana apa yang aku dapat lihat setelah aku berkhidmat di sebuah syarikat pengiklanan dan ICT ni aku nampak kebanyakan pelanggan yang berurusan dengan syarikat tempat aku bekerja, acapkalinya ikut kepala dia sahaja didalam urusan perniagaan atau tempahan tetapi ini tak bermaksud aku mengatakan semua pelanggan kami begitu..aku akui hal ini hanya berlaku dalam peratusan yang kecil sahaja tetapi apa yang aku hendak bincangkan/ sampaikan adalah kita seharusnya mensifarkan peratusan yang kurang baik itu walaupun jumlahnya sedikit kerana dengan benda yang sedikit la jika dibiarkan dan tidak ada usaha/ nasihat ianya akan menjadi besar…betul tak?..
Ini kerana kadang2 aku tengok ada juga pelanggan yang tak tahu pun tentang selok belok perkhidmatan yang syarikat kami sediakan tetapi saja pura2 tahu dan pandai lebih dari pekerja yang berkhidmat lama. Ada kalanya menghiburkan juga bila aku tengok sikap pelanggan kerana sepanjang aku kerja di tempat ini aku dapat bertemu dengan pelbagai jenis dan bangsa pelanggan dan dalam masanya sama juga aku dapat lihat pelbagai jenis perangai dan gaya mereka...
Tetapi yang paling aku dan member tak suka adalah sikap pelanggan yang suka push nak keja siap cepat sebelum date line yang telah ditetapkan ini yang membosankan..perkara ini pernah berlaku dan boleh dikatakan kerap juga la, ini biasanya syarikat2 besar ..dan ada juga pelanggan yang cakap suka ubah2, ada juga yang nak siap cepat tapi bila time bayar lambat..ada juga yang nak cepat tapi bahan tak lengkap, yang paling best nak pening kepala, nak reka bentuk cantik, warna menarik, design buat yang kelas tinggi tapi kos kira murah2 cukup laaaa..hahaha..itulah yang aku kata tu susah juga bila kita guna pakai “ pelanggan sentiasa betul “ tanpa berfikir dulu..sebab ini akan menyebabkan pekerja dan pemilik menjadi pening kepala dan bosan..
0 Responses

Catat Ulasan

Related Posts with Thumbnails

Borang / Cadangan / Pendaftaran :

Nama:
No. Tel:
Email :
Pertanyaan :

form mail