Persediaan Menjelang Perkahwinan

Hujung bulan Mei pada setiap tahun adalah musim kenduri di semenanjung terutamanya, ini kerana pada bulan ini cuti penggal persekolahan akan bermula. Memandangkan akan ada banyak majlis perkahwinan, aku ingin mengambil kesempatan ini untuk mengucapkan selamat pengantin baru kepada semua yang berkenaan semoga akan diberkati olehNYA dan bahagia serta berkekalan hingga ke akhir hayat, Insya Allah. Aku dapat merasakan yang bakal bergelar raja sehari sekarang ni mesti asyik menghitung hari..menunggu hari bahagia mereka. Manakala kepada semua ibu bapa pula mesti ada yang sedih hati bercampur gembira kerana sedih akan berpisah dengan anak kandung (bagi yg anak perempuan, mengikut suami) & gembira sebab akan mendapat menantu (bertambah ahli keluarga)..apa2 pun tahniah aku ucapkan kepada anda semua..
Tetapi aku ingin mengingati anda semua di dalam kegembiraan untuk melangsungkan perkahwinan anda semua mesti berhati- hati dengan manusia sekeliling anda( termasuk saudara mara / kenalan rapat) ini sebab kita tidak tahu apa niat di dalam isi hati mereka…sebab sekarang ni banyak orang yang suka berpura- pura gembira, baik & suka dengan perkahwinan/ majlis yang kita/ keluarga adakan sedangkan di dalam hati telah memasang niat buruk untuk mempurak perandakan orang (perkahwinan)..TERLEBIH DAHULU AKU MOHON MAAF, AKU BUKAN BERTUJUAN INGIN MENCERITAKAN KEBURUKAN ORANG LAIN TETAPI INI SEKADAR RENUNGAN & PERLU DI MUHASABAH OLEH KITA SEMUA….aku mengatakan sebegini rupa sebab benda ini sememangnya pernah terjadi di kampung aku. Kejadian ini terjadi ( bukan sekali tetapi banyak kali dengan golongan/ orang yg sama) disebabkan terdapat orang yang hanya bertopengkan manusia menetap di kampung aku inilah masalahnya.. Untuk pengetahuan semua yang membaca blog ini, manusia ini adalah jenis kaum hawa (perempuan) dia ini suka berpura- pura baik, depan lurus belakang berkait….dia ni telah cuba merosakan rumahtangga orang sudah banyak kali..(dia memenag terkenal perangainya di kampung aku) dia suka menceritakan tetang keburukan pengantin/ orang kepada keluarga sebelah mertua dan sebaliknya dengan tujuan untuk pecah belah..biasanya manusia ini akan mereka cerita dan berlakon baik supaya orang mempecayainya…kami satu kampung cukup kenal dengan manusia ini dan kebanyakan orang kampung cop dia “pompuan mulut jahat” Astafirallahalazim..na'u zubillah..aku bukannya berniat untuk menceritakan keburukan perempuan ini tetapi aku sekadar ingin mengingati anda semua tetang bahayanya jika di tempat, kawasan perumahan, kampung kita mempunyai manusia jenis ini. Dan nasihat aku, anda semua cubalah berhati- hati dengan semua orang sebab sekarang ni banyak orang suka pura2 & hati busuk, depan lain belakang lain..dan juga kepada sesiapa yang suka mendengar/ mencari cerita dari manusia yang jenis ini aku nasihatkan janganlah mudah percaya sebab tidak ada manusia baik yang akan menceritakan tetang kejahatan/ keaiban orang lain secara langsung…(renunglah...) walhal benda yang disampaikan itu belum tentu benarnya... & boleh mempurak perandakan hubungan silatulrahim sesama manusia (apa hukumnya?) dan janganlah kita suka mencari kesalahan/ kelemahan orang lain sedangkan kita juga seorang hamba yang lemah.
Dan Ingatlah barang siapa memutuskan hubungan silaturrahim sesama manusia tidak akan masuk syurga.

0 Responses

Catat Ulasan

Related Posts with Thumbnails

Borang / Cadangan / Pendaftaran :

Nama:
No. Tel:
Email :
Pertanyaan :

form mail